fredag 26. juli 2013

Politiet og 22. juli kommisjonen



Fungerende politimester i Søndre Buskerud Politidistrikt, Jan Erik Strøm, bruker en helside i Drammens Tidende hvor han angriper meg for ikke å ha dokumentasjon for mine argumenter. «Heldigvis er ikke virkeligheten slik hun beskriver.» påstår han. I ettertid har 22. juli kommisjonen dokumentert at forholdene er langt verre enn det jeg beskriver. Der får politiet så sterk kritikk at politidirektoratet sørget for å sende ut psykiatere som kunne trøste politifolk som ble deprimert av å få høre om hvor dårlig jobb politiet gjorde. Kommisjonen har naturligvis sitt eget mandat; personlig har jeg vært mest opptatt av hverdagskriminaliteten, den som «folk flest» blir utsatt for. Den blir kontinuerlig dokumentert gjennom avisoverskrifter og artikler, selv om Jan Erik Strøm tydeligvis ikke har tillit til den type dokumentasjon. Senest på fredag: «Moren slipper fengsel fordi politiet somlet» rapporterte DT. Til tross for at moren mishandlet barnet i flere år, slipper moren fengselsdom fordi intern maktkamp og rot hos politi/påtalemyndigheter førte til at saken lå og mugnet. Slike oppslag er det dessverre mange av, det er trist at politimesteren ignorerer disse forhold og bare henviser til interne rapporter som forteller at «alt går så mye bedre - halleluja».

Oppvasken etter 22. juli kommisjonens rapport fører antagelig til at politiet på nytt skal reformeres. Forrige gang det skjedde var i 2001, da fikk 27 politimestre full lønn med frynsegoder (inkludert bil) og ingen arbeidsoppgaver. De forteller at nå bruker de tiden til å male hytta eller møtes på kafeteria og prate med likesinnede. Ikke dårlig å ha en slik tilværelse mens man får 600 000 i året fra det offentlige, men det gir jo ikke menigmann særlig tiltro til systemet. Fullstendig fiasko var kommentarene i avisene – uten at det hindret et kontinuerlig mas fra Politiets Fellesforbund om mer penger. 3 milliarder kroner som skulle gitt bedre resultater har kun gått til lønnstillegg melder media. 

Strøm vil at jeg skal lese politiets egne rapporter, det forstår jeg godt – i ettertid har de vist seg å være ren hvitvasking av forholdene. Etter å ha lest rapporten fra 22. juli kommisjonen ser jeg at jeg har mine ord i behold; politiet er akkurat like ineffektive, byråkratiske og opptatt med å bygge småkongeriker som resten av det offentlige. Det er ikke mangel på penger til politiet som er problemet, det er systemet som svikter.


Ingen kommentarer: