lørdag 20. juli 2013

Kvotering og menneskeverd



Leder i Drammen AUF, Nicoline Bjerge Schie, liker ikke at jeg peker på hvilke skadevirkninger kjønnskvotering har. Spesielt er hun irritert over at jeg skriver om Arbeiderpartiets kvoteringsproblemer. Dessverre har hun ikke argumenter å møte meg med, og derfor dikter hun opp en rekke meninger som hun tillegger meg; og som hun deretter argumenterer mot. Dette er et usedvanlig gammelt, ineffektivt og avslørende politikertriks. Siden hun ikke har noe bedre å fare med, bekrefter det faktisk at også hun er kvotert inn.
- Jeg har aldri hevdet at alle kvinner i Ap er kvotert inn, jeg har påvist svakhetene ved de kvinner som har blitt rammet av dette problemet.
- Jeg har aldri skrevet at Karita Bekkemellem ikke har et snev av dyktighet. Jeg skrev at hun mistet sin stilling til en som var enda mer kvoterbar og derved mer politisk korrekt enn det hun var.
- Jeg har aldri noensinne ment, sagt, skrevet eller hevdet at alle kvinner i høye stillinger muligens er kvotert. Tvert imot, jeg har ofte hyllet kvinner som kommer seg frem på grunn av egen dyktighet. Det som er trist er at på grunn av Arbeiderpartiets kvoteringsregime, vil kvinner alltid ha denne mistanken hengende over seg.
- Naturligvis er det resultatene ved valget som teller og ikke meningsmålingene. Det jeg påpeker er at det tydeligvis er usedvanlig mange mennesker som angrer på at de stemte Arbeiderpartiet ved siste valg.

Hvis kvotering er så fint som hun påstår, så burde hun jo være stolt over å ha blitt kvotert inn og ikke prøve å distansere seg selv personlig lengst mulig bort i fra ordningen. I motsetning til Ap’s stakkarsliggjøring av kvinner, så latterliggjør jeg systemet, ikke menneskene. Jeg leste i avisen at Arbeiderpartiet er i gang med nominasjonen, og kriteriet er klart; tre kvinner og tre menn på toppen i Nedre Eiker Ap – ikke et ord om kvalifikasjoner.


Ingen kommentarer: