søndag 5. mai 2013

Omskjæring



Unni Helland hadde en artikkel omskjæring av guttebarn. Vi pleier jo å være totalt uenige om de fleste saker, enten det dreier seg om politikk, skolevesen eller innvandring, men til min store forbauselse var jeg enig i hvert ord hun skrev. Unni Helland argumenterte klart for hvorfor det må være en aldersgrense for dette inngrepet, man skal ikke skamfere barn på grunn av sin egen religiøse overbevisning. Jeg skal ikke her gjenta hennes momenter, personlig var jeg så overasket over at vi var enige at jeg måtte lese artikkelen grundig en gang til. Det er faktisk bare et lite tillegg jeg kunne tenke meg. Vi er enige i at voksne mennesker selv må få velge om de ønsker å skamfere sin egen kropp; enten det dreier seg om omskjæring, tatovering eller piercing. Dette er en privatsak og ut fra mitt ståsted er det naturlig at folk selv må betale for inngrepet. Jødene har alltid tatt dette som en privat kostnad, og jeg finner det helt urimelig at muslimer forlanger at det offentlige helsevesenet finansierer dette private inngrepet. Det er ingen grunn til å belaste offentlige sykehus med slik personlig forfengelighet, det kan man betale en privat aktør for.

Ingen kommentarer: