torsdag 9. mai 2013

Jeg vil settes ut på anbud



Når jeg skal ut å kjøpe dagligvarer går jeg ofte på Rema. Men hvis jeg ikke er fornøyd med det de har der, tar jeg meg en tur på Kiwi eller Meny. Man kan gjerne si at butikkenes reklameaviser som kommer i postkassa er deres anbud til meg. Snart kommer jeg i den situasjon at jeg blir avhengig av hjemmesykepleier eller sykehjem, og jeg ønsker å ha valgmuligheter der også. Hvorfor vil Arbeiderpartiet hindre meg i å gjøre samme vurdering når det gjelder min helse som den jeg kan gjøre når det gjelder mitt kosthold. De rødgrønnes ønske om fjerning av valgfrihet og private tilbud gir dårligere muligheter enn Høyre’s og FrP’s satsing på konkurranseutsetting. Når flere tilbydere må konkurrere, blir det høyere kvalitet, lavere priser og bedre service. En annen fordel er at det er mulig å klage på feil som gjøres i private organisasjoner. Når det offentlige driver virksomheten ser vi at alle, fra arbeiderpartipolitikere og kommunalpamper til LO-tillitsvalgte, setter sine ressurser inn på å kamuflere og bortforklare rot og feilbehandling. Det er avslørende at vår helseminister (som kommer fra Arbeiderpartiet) bruker private helsetjenester til seg selv og sin familie. Noen burde fortelle Jonas Gahr Støre at dobbeltmoral ikke betyr at han har dobbelt så mye moral, men at han lager ett sett regler for seg selv og ett annet for oss andre. Sett bestemor ut på anbud – ingen fortjener det bedre enn henne.

Ingen kommentarer: