onsdag 6. januar 2010

Kjøpesenter eller nærbutikk

Jeg leser med interesse avisenes intervjuer, men det er ett spørsmål jeg funderer på: ”Handler du i kjøpesenter eller nærbutikk?” Jeg har forstått at det er politisk korrekt å handle i nærbutikk, for det svarer de aller fleste. Men hvorfor går da nærbutikkene nedenom og hjem mens kjøpesentrene blomstrer? Jeg funderer på så mangt, hva mener egentlig folk med nærbutikk; er det en slags gammeldags landhandel hvor kjøpmannen står bak disken og kunden forteller hva hun trenger – hvoretter kjøpmannen finner varene i sine reoler og plasserer dem i handlekurven. Det tror jeg er en romantisk forestilling som faktisk ikke finnes mer (det er sannsynligvis gode grunner til at den er forsvunnet). Kan det være at med nærbutikker så mener folk frittstående butikker i stedet for flere butikker samlet i et fellesskap? Det vil si Rimi, Kiwi og Rema 1000 og tidligere Lidl – er det disse landsomfattende monopolkapitalistiske kjedene som folk idoliserer som nærbutikker? Jeg har sett at Joker reklamerer med at de er nærbutikk, men det er så få av de butikkene at jeg tviler på at de 90 % av Norges befolkning som sier at de handler i nærbutikken, bruker den kjeden.

På Gulskogen kjøpesenter er det en Rimi-butikk – vil det si at det er fy-fy å handle i den, mens det er helt OK å handle i Rema 1000 som har et eget hus like ved siden av? Coop-butikkene omfavnes av alle på venstresiden, men gjelder dette bare dem som har eget hus og derfor kan kalles nærbutikker? Er Coop på Buskerud Storsenter en del av storkapitalen, mens Coop på Tranby er akseptabel? Tilsvarende med Spar på Rundtom kontra Spar i CC-senteret.

Det er en annen liten ting til jeg funderer på: Lidl ble jo så uglesett her i Norge, men nå som Rema 1000 har overtatt butikkene og har like godt vareutvalg og prisnivå – er det godtagbart å handle i de forretningene nå (selv om det gir samme fysiske kjøpeopplevelse som under Lidl)? Personlig savner jeg Lidl, de hadde gode varer og rimelige priser, men jeg forsto naturligvis at det ikke var like sosialt akseptabelt å handle i de butikkene som i andre nærbutikker – imidlertid har jeg aldri forstått hvorfor.

Ingen kommentarer: