torsdag 10. desember 2009

Høyre, konkurranse og karakterer

Høyre har nettopp høstet storm ved å foreslå konkurranse i skolen. ”Nei, det må vi ikke”, sier alle PK’erne (de politisk korrekte), ”konkurranse skaper tapere”. Problemet med tapere har aldri bekymret noen når det gjelder kroppsøvingstimene, idrett eller andre fysiske aktiviteter, selv om det på disse områdene skapes vinnere og tapere hele tiden. Helt fra første stund blir barna oppmuntret til å konkurrere i fysiske fag – hvorfor det? Det er jo så skadelig å få belønning for å gjøre en god innsats i teoretiske fag, hvorfor er det da så fint å få premie i gymnastikk? Idretten skaper mange tapere. Det er en forferdelig opplevelse for barn som er svake i idrett å møte opp til gymtimene, de blir stående igjen fordi ingen vil ha dem når det velges lag til fotball, håndball eller andre team-aktiviteter. Innen idrett er det helt akseptabelt for læreren å latterliggjøre svake innsatser, det oppmuntres til at sterke elever mobber de som er fysisk svake, enerne hylles, taperne må sitte og skamme seg på benken. Er det kanskje derfor vi er i verdensklasse på idrettsfronten? Hvis konkurranse er så skadelig, hvorfor forbyr vi ikke bruk av stoppeklokker på hundremeteren. Hvis det å tape er uakseptabelt, hvorfor fjerner vi ikke målene på fotballplassen og lar toogtyve sparke ballen mellom seg i fredelig samarbeid? Hvis det er galt å vinne, hvorfor hyller vi ikke svømmerne hver for seg, lar dem bruke den drakten de vil og la dem få ros uansett hvor lang tid de bruker på brystsvømmingen. Hvis det ikke betyr noe hvilke resultater man oppnår, hvorfor skal det måles hvor langt man hopper i skibakken, tresteg eller høyde?

Svaret er ganske enkelt – konkurranse gir resultater. Derfor er det så viktig at barn og ungdom lærer seg å konkurrere så tidlig som mulig i gymnastikken, derfor har vi norske idrettsfolk i verdensklasse. Enhetsskolen vil aldri skape vinnere, bare en stor grå masse av middelhavsfarere og tapere. Er det så vanskelig å forstå at hvis man skal få gode resultater innen matematikk, språk eller medisin så trenger vi samme elitedyrking i skolen som vi har i idretten. Dette er en selvfølge i andre land. Derfor er norske elever på jumboplass i Europa, og langt under eliten som uteksamineres i Japan, Kina eller India. Hvordan kan vi akseptere at en liten gruppe PK’ere får diktere at barna våre skal få dårlige resultater i skolen? Lekeskolen til de rødgrønne har som resultat at alle taper, både de som er dyktige i teoretiske fag og de som heller ønsker å velge et håndverksyrke. De dyktige får aldri utnyttet sine evner og deres skoletimer blir forstyrret av elever som er uinteresserte og heller vil gjøre noe annet. De praktisk anlagte elevene taper fordi de blir tvunget gjennom et studium som de ikke behersker og ikke forstår meningen med. La Høyre og Fremskrittspartiet skape en skole som satser på enerne, vinnerne og individualistene, nøyaktig slik som vi i alle år har gjort i idretten.

Noen sier det slik at - fotformsko har ødelagt skolen.

Hilsen en som kjedet seg på grunn av manglende utfordringer på skolen.

Ingen kommentarer: