lørdag 25. juli 2009

Ut av skapet

I det forrige århundre måtte homoseksuelle mennesker skjule sin legning. Det er ikke tvil om at de ofte ble urettferdig behandlet og utsatt for mistenkeliggjøring og trakassering; til og med fengsling og avretting skjedde i tidligere tider. Nå i dag har imidlertid mennesker som føler seksuell dragning mot sitt eget kjønn fulle rettigheter i følge norsk lov, og i mange samfunnslag er det både moteriktig og populært å leve ut slike lyster. Alle har vi også ytringsfrihet til å mene både det ene og det andre om den saken; noe som til fulle ble vist ved den siste Fritt Ord tildelingen. De homofile kan ikke lenger si at de blir undertrykket, kneblet eller ikke får mediedekning for sine synspunkter.

Det jeg imidlertid funderer på, er om det er typisk homoseksuelt å være ekshibisjonistisk? Det virker som om de homoseksuelle har en sterk trang til å fortelle allmennheten om sitt seksualliv. Vi har blitt fortalt at både Elton John, Per-Kristian Foss, George Michael og Sturla Berg-Johansen ligger med menn, mens Anne Holt, Anne-Grete Preus, Kim Friele og Gro Hammerseng ligger med kvinner. Det er gay-parader og homo-dager, flørting mellom Madonna og Britney Spears og en egen serie på TV om The L Word (den lesbiske verden); det er tydeligvis både ”in” og ”kult” å eksperimentere med sin seksualitet og å vise det offentlig.
Jeg vet ingenting om seksuallivet til Jens Stoltenberg, Siv Jensen, Barack Hussein Obama eller Erna Solberg – og egentlig er jeg heller ikke interessert i å vite noe om det. Det finnes ikke hetero-parader eller oppvisninger, det er ytterst få ”streite” mennesker som går ut offentlig og demonstrerer sin seksualitet slik homo-miljøet gjør. Mangler de noe i det private siden de søker en slik publisitet? Personlig klarer jeg meg fint med mitt eget seksualliv, og det kunne ikke falle meg inn å gå ut i media og fortelle om det – det er en privatsak. Så hva er det egentlig med disse homoseksuelle menneskene som gjør at de har behov for å stå frem på TV, radio og i aviser og fortelle om det som jeg personlig mener er en god, tilfredsstillende og privat opplevelse. Kan det muligens komme av at de er usikre på sin egen identitet og ved å eksponere seg offentlig (gå ut av skapet) søker å få en bekreftelse på at deres eget privatliv er helt fint og akseptabelt?

Ingen kommentarer: