lørdag 25. juli 2009

Skole er en vare

Utdanningsforbundets leder i Buskerud, Joreid Larsen, forteller til Drammens Tidende at ”Skole er ingen vare”. Der har hun faktisk pekt på hovedforklaringen til at vi oppnår bedrøvelige resultater selv om vi bruker mer penger på skole enn de fleste andre land. Hvis man hadde sett på skolen som en tjeneste på linje med andre fagområder her i samfunnet, så ville man fått konkurranse om å levere de beste resultatene, man kunne klaget til Forbrukerombudet over skoler som ikke leverte det produktet de får betalt for, og dårlige skoler og lærere hadde vært nødt til å skjerpe seg for å få kunder. Men først og fremst så ville man uteksaminert elever som fikk bedre resultater og hadde større utbytte av undervisningen. Foreldrene er faktisk kunder som via skatteseddelen kjøper et temmelig dyrt produkt som heter utdannelse.

Med seg har Larsen lederen Helga Hjetland, som dessverre er hovedårsaken til at lærere er underbetalt, undervurdert og uten autoritet. Hver gang en kommune har gått ut og ønsket å gi dyktigere lærere ekstra betaling, har Hjetland gått høylydt ut i media og stoppet muligheten. Med individuell avlønning ville dyktige mennesker bli trukket til læreryrket, og lærerne selv ville bli motivert til å yte en ekstra innsats. Enhetsskolen som disse lederne i Utdanningsforbundet kjemper for, har spilt fallitt. Det har i alle år vært en selvfølge at barn og ungdom som er dyktige i idrett får spesiell opplæring og egne skoler. Derfor er vi også i verdensklasse når det gjelder idrett. Der har vi satset på enerne, vinnerne og individualistene. Ingen komité kan vinne skiskyting, Tour de France eller fotball-VM. Enhetsskolen vil aldri skape vinnere, bare en stor grå masse av middelhavsfarere og tapere. Inntil vi får skoler som innser at de leverer en tjeneste på samme måte som rørleggere, snekkere og restauranter, vil vi nok fortsette å ha en skole hvor elevene får de dårligste resultatene i Europa. Er det så vanskelig å forstå at hvis man skal få gode resultater innen matematikk, språk eller fysikk, så trenger vi samme elitedyrking i skolen som vi har i idretten. Vi må ha ledere i skolen som forstår at de selger et produkt; de er ikke på en offentlig finansiert lekegrind for SV-ere. Lederen i Utdanningsforbundet er skeptisk til Høyre/FrP skolen i Oslo – er det fordi den faktisk har vist seg å gi resultater? På samme måte har vår utdanningsminister kjempet mot privatskoler, fordi disse har vist seg å produsere dyktige elever. I motsetning til SV’s lekeskoler, viser det seg at karakterer, disiplin og foreldrestyring virker.

Ingen kommentarer: