fredag 29. mai 2015

Søndagsåpne butikker – ja takk



De siste dagene har svært tale- og skriveføre personer fortalt oss at de ikke ønsker å handle på søndager, og derfor ønsker de også å forby alle oss andre denne muligheten. I kristendommens navn vil de pådytte samfunnet et søndagsstengt land. Personlig vil jeg velge selv, jeg ønsker ikke at KrF skal ta verdivalg på mine vegne. En slik detaljregulering av når folk skal få lov til å handle, når man skal få lov til å jobbe, og hvilke timer man skal ta fri ønsker nok de færreste nordmenn å få tredd nedover seg. Hver enkelt av oss må få lov til å bestemme når man skal handle, og butikkeieren får avgjøre når han vil holde åpent. Hvis en butikk ønsker å holde åpent kl 02:00 om natta eller hele søndag, så er ikke det noe politikerne bør ha behov for å regulere. Butikkeieren må komme opp med en ganske så attraktiv lønn for å få noen til å jobbe slik. Det er hans vurdering om det lønner seg, og det er den ansattes valg om han vil ta jobben. Da kan familier som har turnus, skift i industrien eller som ikke har vanlig A4-jobb få lov til å kjøpe melk, brød, kjøtt og pålegg når det passer dem selv, stedet for når det passer en gjeng reguleringskåte politikere.

På grunn av samrøre mellom Arbeiderpartiet og Statoil, har vi fått Brustadbua slik at vi kan handle det mest nødvendige også på en søndag. Dette er en vits som har gått verden rundt og på nettet er det videoer som gjør narr av denne særnorske oppfinnelsen. Personlig kan jeg godt tenke meg å jobbe på lørdag/søndag og ta fri på tirsdag/onsdag i stedet. Jeg vil minne om at Kristin Halvorsen fra SV uttalte at søndagsåpne butikker vil skape titusen nye arbeidsplasser, og det er jo heller ikke å forakte.

Ingen kommentarer: