mandag 15. februar 2010

Hvorfor?

De siste dagene har muslimer protestert og demonstrert. De ønsker at deres religion skal respekteres, de ønsker at våre lover om tale- og trykkefrihet skal settes tilside, de føler seg diskriminert i Norge. En nærliggende tanke er da; Hvorfor er de her? Hvorfor har de ikke bosatt seg i et land hvor deres meninger blir respektert? Hvis jeg bosatte meg i Iran, Saudi Arabia eller Afghanistan, hvilke muligheter ville jeg da ha til å omvende disse landene til mine verdier? Kunne jeg der gå ut i gatene og demonstrere for likestilling mellom kjønnene, frihet til å kle meg slik jeg ønsker eller bygge templer for å dyrke min religion? Nei, jeg kunne nok ikke det. Hva er det egentlig som får muslimene til å mene at de kan komme til vårt land og forandre våre verdinormer? Det er muligens så enkelt som en imam uttalte: ”Islam er den rette tro, den er perfekt, det er derfor ikke nødvendig med andre religioner eller meninger.” Mitt spørsmål blir derfor: Hva er det med Norge som er så tiltrekkende for disse menneskene som har så totalt forskjellig verdisyn fra oss?

Ingen kommentarer: