torsdag 21. februar 2013

Etnisk norsk



Når blir man egentlig etnisk norsk?
Min tippoldefar kom fra tyskland i 1915 og giftet seg med en norsk jente, det bety at etter fire generasjoner så er jeg en sekstendedel tysk. Hvis jeg begår en forbrytelse, vil det stå i avisa at jeg etnisk norsk? Det ser ut som om barn som blir født av innvandrerforeldre blir omtalt som etnisk – og så ett eller annet land; hva med tredjegenerasjon? Dette er gangske vesentlig for oss avislesere fordi det i journalistenes PK-manifest (Politisk Korrekthet) står at man for å unngå stigmatisering ikke skal opplyse om gjerningsmannens opprinnelse hvis det ikke er av betydning for saken. Jeg har imidlertid observert at journalistene bruker betegnelsen ”gjerningsmannen var av norsk opprinnelse”, tydeligvis for å understreke at det ikke bare er innvandrere som begår forbrytelser. Dette har imidlertid resultert i at jeg (og alle andre jeg har spurt) automatisk konkluderer med at når det ikke står noe om etnisiteten til forbryteren, så går man ut fra at det er en utlending. Det er vel egentlig ikke det som er meningen, men det er det som er resultatet. Vanlige folk (avislesere) er ikke fullt så lettlurte – det har mange politikere erfart på valgnatta; men journalister er jo ikke på valg, så de må få tilbakemeldingen på andre måter.

Personlig mener jeg at journalister, i likhet med de fleste andre mennesker, ville tjene på å være mest mulig objektive og minst mulig PK.

Ingen kommentarer: