Aftenposten
spanderte to helsider for å analysere forskjellen mellom de sittende menn og
kvinner i regjeringen. Konklusjonen er klar, flere av kvinnene er svake og
mangler den nødvendige autoritet som de trenger i et tøft yrke.
Filmen Pax
har vist at kjønnskvotering har like store skadevirkninger i kulturlivet, som
den har i arbeidslivet. Metoden som skal gi et av kjønnene en ekstra fordel
fordi man ønsker jevnere fordeling mellom menn og kvinner feiler på område etter
område. Norske politikere er svært ivrige på kjønnskvotering, det førte til at
EFTA-domstolen i sin tid dømte Norge for kjønnsdiskriminering. ”Prinsipielt må
det være en sjanse for at den best kvalifiserte kandidaten får stillingen”,
står det i dommen. Man
kan også bruke andre former for kvotering, for eksempel funksjonsevne,
seksuell orientering, etnisitet, religion eller geografisk tilhørighet. Det
siste er spesielt viktig for de politiske partiers valgkomiteer. Når
politikere tyr til kvotering innrømmer de at de ikke har kontroll over situasjonen.
Men kvotering er et tvilsomt virkemiddel, enten målet er å kamuflere eller å fjerne
naturgitte forskjeller mellom ulike grupper. Til tross for dokumenterte
skadevirkninger i mange andre land, og til tross for fravær av positive
erfaringer, er kvotering et vanlig verktøy for norske politikere. Politihøgskolen
har for eksempel tatt inn 28 av 32 minoritetsstudenter på grunnlag av
”særskilte vilkår med henvisning til behovet for mangfold”. Det betyr at
nærmere 90 % av minoritetsstudentene ikke ville ha kommet inn på dette studiet
dersom de hadde konkurrert på like vilkår med norske søkere. Det er verdt å
merke seg at minst fire av søkerne har fått dispensasjon fra minstekravet når
det gjelder norskkunnskaper. ”Når PHS velger å gi dispensasjoner fra opptakskravene
også i år, vil de fortsette å bidra til en stigmatisering av politi med
minoritetsbakgrunn”, sier Navjot Kaur Sandhu, minoritetsombud for politiet i
Oslo.
Problemene
Kvotering
har vært forsøkt i mange land gjennom flere tiår, og erfaringene er stort sett
negative. Ulike kvoteringssystemene har vært brukt i India, Sverige, Italia, Kina,
USA og Norge. Erfaringene er skremmende. De positive effektene av kvotering er
fraværende eller i beste fall marginale, mens de negative effektene har vært betydelige
i alle undersøkte land. Afroamerikanere som faktisk har gjort karriere uten
kunstig hjelp opplever at de ikke får den anerkjennelse de fortjener fordi de
blir avskrevet som innkvoterte som egentlig ikke har gjort seg fortjent til den
stillingen de har. Skadevirkningene er størst for den gruppen kvoteringsregimet
var ment å skulle hjelpe, nemlig svarte eller kvinner. I Norge viser en undersøkelse
at de fleste ASA-styremedlemmer ikke har merket særlig forandring etter at
kvoteringsbestemmelsen i allmennaksjeloven ble innført: Ni av ti kvinner svarer
at kvoteringsbestemmelsen ikke har ført til nevneverdig endring eller
forbedring. De fleste med negative reaksjoner synes at de nye styremedlemmene
mangler viktig kompetanse og innsikt. USA har ikke kvotering av ledere, men de
har et langt større antall kvinner i ledende stillinger enn Norge.
Styreverv
Kvinner
har bare én ting felles, og det er at de er kvinner. Det er ulike behov som
styrer kvinners adferd. De kan være studenter, småbarnsmødre eller på toppen av
en yrkeskarriere. Feminister velger feil strategi når de behandler kvinner som
én gruppe. Man må i stedet fokusere på individets rettigheter uavhengig av
kjønn – alle er likeverdige.
I 2010 burde
vi ha kommet dit hen at vi behandler mennesker som mennesker og vurderer dem
etter kvalifikasjoner i stedet for å dele opp arbeidsmarkedet etter kjønn. Når politikerne
vil kvotere inn kvinner, viser det at de har liten tro på dagens kvinner, siden
de ikke forstår at kvinnene kan komme frem på egen hånd og ikke trenger
særfordeler. Det er ingen som er så forbannet på kvoteringsreglene som unge
jenter. De har pågangsmot, ambisjoner og arbeidslyst, og vil ikke bli ansatt
fordi de er kvinner, men fordi de er best kvalifisert. Stadig flere kvinner
trer inn i det som tidligere var typiske mannsyrker, og de gjør det fordi de er
kompetente; ikke fordi noen har vedtatt at de skal gjøre det. Men så lenge
kvoteringsordningene finnes, så vil man alltid møte argumentet om at man er
kvotert inn. Kvotering er i seg selv diskriminering, både av dyktige kvinner
som må ha kunstig hjelp, og av dyktige menn, som blir fortrengt fordi kjønn
blir gjort til det viktigste. NTB meddeler forøvrig at ”Selskaper som ikke er
underlagt kvoteringsloven, har flere kvinnelige toppledere enn selskaper som er
underlagt loven”. Leder Marit Hoel i Center for Corporate Diversity har
gjennomført undersøkelsen. Hun sier til Aftenposten at hun ble ”veldig
overrasket” da hun summerte tallene. Hun er antagelig kvotert til sin stilling,
for meg var det ingen overraskelse. Kjønnskvotering er skadelig, både for
samfunnet og for den enkelte – som blir plassert i en posisjon som vedkommende
ikke har kvalifikasjoner for. Styreverv er en jobb som krever visse
kvalifikasjoner, i likhet med en hvilken som helst annen jobb. Folk bør få
stillingen på grunn av sin dyktighet til å utføre arbeidet, ikke på grunn av
kjønn, hudfarge eller religion. Det er like meningsløst å kvotere inn
styrerepresentanter som det er å kvotere inn fiskere, rørleggere eller
kirurger.
Politikere
Karita
Bekkemellem mistet i sin tid jobben som minister. Hun hadde hele sitt politiske
liv gått sterkt inn for kvotering, og ble selv kvotert inn fordi hun var kvinne,
og ikke fordi hun var dyktig. Så mistet hun posisjonen til en som var enda mer
politisk korrekt enn det hun var. Bekkemellem hadde bare ett kriterium for å få
jobben; hun var kvinne. Ramin-Osmundsen var både kvinne, innvandrer og farget;
det vil si at hun hadde hele tre kriterier for å bli minister. Vi så jo
deretter hvordan det gikk med Osmundsen som ble kvotert inn til en stilling som
hun ikke hadde kvalifikasjoner for. Helga Pedersen forteller at i Aps
stortingsgruppe kvoteres kvinner – mens kvinnene i FrP og Høyre har fått sine
verv på grunn av sin dyktighet. Det er muligens en av grunnene til at
Arbeiderpartiet gjør det så dårlig, mens høyresiden nå har flertall alene; noe
som Arbeiderpartiet ikke har hatt på flere generasjoner. Arbeiderpartiets nyere
historie er full av kvinner ble kvotert inn og deretter floppet; som Sylvia
Brustad, Saera Khan, Fatma Jynge, Guri Ingebrigtsen ...
Når jeg ser
hvordan Liv Signe Navarsete prøvde å bortforklare Senterpartiets pengejuks med
at hun ikke husket, ikke fortalte eller ikke visste, så forstår jeg at også hun ble kvotert inn i stillingen. I jobben med å styre Norge har vi behov for
mennesker som har fått stillingene fordi de er de beste man overhodet kan finne
– og ikke fordi de er kvotert inn på grunn av at de har et bestemt kjønn, rase
eller kommer fra en spesiell landsdel. Tenk selv, hvis du blir syk og trenger
en kirurg. Vil du virkelig ha en lege som har fått jobben fordi han tilhørte en
minoritetsgruppe og er kvotert inn, eller ville du ha en som er en dyktig
kirurg?
Politisk korrekthet
Kvotering
på grunn av kjønn, religion eller annen minioritetsbegrunnelse er og blir en nedvurdering
av mennesker. Kvinner som ønsker å kvoteres inn er tafatte og eier ikke
tiltak. Kvinner som ønsker å gjøre en innsats vil ikke ha kvotering. Som kvinne
ønsker jeg ikke å bli stakkarsliggjort ved å bli kvotert inn til en posisjon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar