Aftenposten har igjen satt søkelyset på stemoderlig
behandling av dyktige barn. De kjeder seg i skolen og dette kan faktisk føre
til at de melder seg ut av samfunnet og aldri utnytter sine evner, men tvert
imot blir problembarn og senere problemvoksne. Nå har vi i Norge begynt å
diskutere det som har vært en selvfølge i de fleste andre siviliserte land.
Skal vi ha egne skoler eller klasser for de dyktigste elevene? Det har i alle
år vært en selvfølge at barn som er dyktige i idrett får spesiell opplæring og
egne skoler. Derfor er vi også i verdensklasse når det gjelder idrett. Der har
vi satset på enerne, vinnerne og individualistene. Ingen komité kan vinne
skiskyting, Tour de France eller fotball-VM. Eller se på næringslivet; Røkke,
Fredriksen og Gjeldsten kjempet seg frem på egen hånd og gjorde suksess som
vinnere på sine områder. Enhetsskolen vil aldri skape vinnere, bare en stor grå
masse av middelhavsfarere og tapere. Inntil vi får en regjering som innser
dette, vil vi nok fortsette å ha en skole hvor elevene får de dårligste
resultatene i Europa. Man diskuterer eliteskoler innenfor ballett og musikk.
Hvorfor gjør man det? Jo, nettopp for å skape vinnere. Er det så vanskelig å
forstå at hvis man skal få gode resultater innen matematikk, språk eller medisin,
så trenger vi samme elitedyrking i skolen som vi har i idretten.
Hilsen en som kjedet seg på grunn av manglende utfordringer på skolen.
Hilsen en som kjedet seg på grunn av manglende utfordringer på skolen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar