Unni Helland
setter i et debattinnlegg likhetstegn mellom morsmålsundervisning og
undervisning i engelsk og tysk. Jeg har vanskelig for å tro at en lærer er
uvitende om bakgrunnen for morsmålsundervisningen, så Helland har nok her hatt
et behov for å kamuflere de faktiske forhold. Dette systemet ble i sin tid
fremmet av amerikanske forskere (med føttene solid plantet i løse luften), som
fant ut at barn ville bli flinkere i engelsk hvis de først perfeksjonerte seg i
foreldrenes språk. Disse forskerne, godt støttet av venstrevridde lærere, har
introdusert systemet i skoler over hele verden; uten at noen har fått det til å
fungere i praksis. Her hjemme er det spesielt SV som har kjempet for systemet –
og morsmålsundervisningen har for så vidt lidd samme skjebne som kommunismen;
en fin teori som ikke fungerer i praksis.
Men vi
behøver ikke gå lengre enn til Oslo. Der har de brukt mer enn to milliarder
kroner på morsmålundervisning – og det har vært en fullstendig fiasko. De siste
årene er det publisert en rekke forskningsrapporter som viser at barna etter
denne undervisningen er blitt dårligere i språk, både i norsk og i det såkalte
morsmålet (de blir usikre i begge). Det er også påvist at elever som tidligere
var gode i norsk, etter en omgang med morsmålsundervisning ble vesentlig
dårligere til å uttrykke seg på norsk, både skriftlig og muntlig. All erfaring
viser at hvis man skal lære seg norsk; så må man få undervisning i norsk, ikke
i urdu, panjabi eller tyrkisk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar