De siste ukers
voldsomme debatt om Fjell skole har satt fokus på skolens formålsparagraf. Skal
skolen være et sted hvor elevene lærer seg ferdigheter, eller skal den være et
sted hvor man har utveksling av kultur fra forskjellige land, feirer merkedager
og har «dialog». Jeg har med interesse lest innleggene for og imot den nå så
velkjente rapporten om Fjell skole. Ingen av dem som forsvarer skolen og sabler
ned rapporten, skriver om hvor viktig det er at man faktisk lærer noe på
skolen; alle er opptatt av å rose miljøet, skryte av de multikulturelle
opplevelsene og peke på den meningsfylte dialogen man har kulturer i mellom.
Det burde
være et tankekors at skoletimene er fylt av bråk og uro. Lærerne klarer ikke å
holde orden. De som er interessert i å lære noe får ikke nødvendig kunnskap.
Elever som er så dårlige i norsk at morsmålslærere hele tiden må være tilstede
for å oversette, forklare og stoppe undervisningen, resulterer i at de andre
elevene blir sittende å kjede seg og finne på andre ting. Folkedans og
kulturopplevelser er viktige, men det kan jo ikke erstatte lærdom.
Ingenting av
dette ser ut til å gjøre inntrykk på de taleføre og ressurssterke
personlighetene som den siste tiden har prøvd å helgendyrke skolen; ikke engang
at mange lærere ikke tør å stå frem, men er anonyme både i rapporten og på
lærerværelse fordi den Politiske Korrektheten dominerer alle aspekter ved
skolen. Det er avslørende at mange av forsvarerne for skolens system går til
personangrep på varslerne og skal ha seg frabedt at utenforstående undersøker hva
som egentlig skjer på Fjell skole – det gjøres best internt, for da har man
kontroll på hva som blir skrevet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar